بررسی کلی طراحی و کاربردی انواع آسانسور هیدرولیک
برای آسانسورهای کم ارتفاع با ظرفیت بالا (خودروبر، باربر و …) و آسانسورهای پانوراما (شیشه ای) در ساختمانهای تا ۵ طبقه (در برخی موارد تا ۷ طبقه مشروط به ترافیک بسیار کم) سیستم هیدرولیک بهترین انتخاب است. امکان جابجایی بارهای بسیار سنگین به همراه برخی مزیتهای که در ذیل به آنها اشاره شده است، در بسیاری موارد استفاده از آسانسورهای هیدرولیک را توجیه پذیر و حتی ضروری میکند، هرچند که سرعت و ارتفاع در آسانسورهای هیدرولیک محدود است. (بطور معمول تا ۷۵/۰ متر بر ثانیه و ارتفاع ۵ طبقه با طول مسیر حرکت ۵/۱۲ متر)
مزایای آسانسورهای هیدرولیک
به طور کلی ارتباط جک به عنوان محرک کابین آسانسور به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم،در ۳ حالت مختلف به شرح زیر است:
شکل ۲ نشان دهنده یک سیستم ۲:۱ است. که در این حالت طول کورس جک معادل نصب کورس حرکت کابین خواهد بود که در حالت الف با یک جک میباشد و در ظرفیتهای بالاتر و کابینهای بزرگتر از دو جک استفاده میشود. (حالت ب)
شکل ۳-الف- آسانسورهای هیدرولیک با جک مستقیم در زیر، مجموعه ساده ترین نوع آسانسورهای هیدرولیک هستند که در صورت وجود فضای لازم بهترین انتخاب در جکهای مستقیم است و از زیر کابین نصب میشود که در حالت ب با دو جک نمایش داده شده است.
شکل ۴-الف- آسانسور هیدرولیک با جک مستقیم از بغل است. در سیستمهای مستقیم که امکان کندن حفره در کف چاه وجود ندارد جک به بغل منتقل میشود تا قسمت بیشتر جک در چاه قرار گیرد و نیاز به کندن حفره به حداقل ممکن کاهش یابد. و در حالت ب حالت دو جک نشان داده شده است.
فضای مورد نیاز برای آسانسورهای هیدرولیک خودروبر
با توجه به تنوع آسانسورهای هیدرولیک ابعاد چاه و کابین را برای آسانسورهای خودروبر که یکی از متداول ترین نوع آسانسورهای هیدرولیک است، مورد بررسی قرار میدهیم.
نحوه اتصال جک مطابق با شکل ۵ بطور مستقیم از زیر میباشد
بطور معمول آسانسورهای خودروبر دارای ظرفیت از ۵/۲ تا ۷ تن هستند که دارای حداکثر ۵/۸ متر طول برای جک تک مرحلهای (۱ Stage) و ۱۷ متر برای جک دومرحلهای (۲ Stage) هستند.
– ابعاد کابین در آسانسورهای خودروبر معمولاً به عرض ۲۲۰ تا ۲۸۰ سانتیمتر و عمق ۴۵۰ تا ۶۰۰ سانتیمتر میباشد.
– فضای موردنیاز برای چاه آسانسور خودروبر به صورت زیر است:
۱۰۰ تا ۵۰ + عرض کابین = عرض چاه cm (متناسب با نوع در آسانسور)
۵۰ تا ۳۰ + عمق کابین = عمق چاه
– در کف چاه حفره برای استقرار جک به قطر cm 50 در مرکز ثقل کابین تعبیه میگردد که عمق آن برای جک یک مرحلهای (۱ Stage) به صورت cm 50 + طول مسیر حرکت و برای جک دو مرحلهای (۲ Stage) به صورت cm 50 + طول مسیر حرکت / ۲ محاسبه میگردد.
– موتورخانه آسانسورهای هیدرولیک معمولا در کنار چاه آسانسور تعبیه شده و به دلیل نوع سیستم میتواند تا ۱۲ متر با چاه فاصله داشته باشد که خود از مزایای این سیست است، ارتفاع موتورخانه حداقل ۲ متر و ابعادی حدود ۵/۲ × ۵/۲ متر دارد.
– انواع در، در آسانسورهای هیدرولیک عموماً شامل ۱- گیوتینی که در از وسط باز شده و نیمی از آن به سمت بالا و نیمه دیگر به سمت پایین میرود. ۲- کشویی که به صورت انعطاف پذیر در ریل حرکت کرده و به سمت بغل کابین هدایت میشود. ۳- تلسکوپی، سانترال یا تلسکوپی – سانترال میباشد که قبلا در مورد این درها توضیحاتی ارائه شده است.